Selluliitti sapettaa

Selluliitti sapettaa

Selluliitti on epämiellyttävän näköistä löysää tai tiukkaa appelsiini-ihoa. Sitä esiintyy 80 prosentilla naisista ja vain 10 prosentilla miehistä. Vaihdevuosi-iässä selluliitin määrä voi lisääntyä. Yleisimmin selluliittia kertyy pakaroihin, reisiin, lantioon ja vatsan alueelle. Normaalipainoisetkaan eivät voi välttyä kiusalta.

 

Vaikeusasteet

Vaikeusasteessa 1 appelsiini-iho näkyy vain ihoa puristamalla. Asteessa 2 sitä näkyy seistessä. Vaikeimmillaan asteessa 3 se näkyy häiritsevästi koko ajan.

 

Selluliitin tyypit

Ylipainoisella rasvakerros on paksu, mikä altistaa rasvaselluliitille. Turvottavaa selluliittia on jalkojen alueella liian nesteen kertymisen vuoksi; taustalla olevat sairaudet kannattaa selvittää. Fibroottisessa selluliitissa rasvakudoksen sisällä olevat sidekudosseinät alkavat kiristää korostaen appelsiinikuviota. Selluliitin syy normaalipainoisella voi olla juuri kiristyneet rasva-aitiot. Laihduttamisen seurauksena iho voi alkaa roikkua, jolloin kyseessä on flaccid-selluliitti.

 

Omahoidot

Moni kokeilee omahoitoja helppouden vuoksi. Pitkäjänteisyys on tällöin a ja o. Kuivaharjauksessa ihoa harjataan 2-10 minuuttia päivittäin. Harjan suat suositellaan olevan luonnonharjaksia. Voit tiedustella oikeanlaisia harjoja apteekeista ja kosmetologiltasi.

 

Kahvikuorinta on ikivanha ilmainen konsti, jossa kahvinpurut uusiokäytetään: ne liotetaan 2-4 ruokalusikalliseen oliiviöljyä ja suihkun yhteydessä seoksella hangataan muutama minuutti ongelma-aluetta ainakin pari kertaa viikossa.

 

Elintavat

Lopeta tupakointi. Ylipaino altistaa selluliitille, joten maltillisesti tapahtuva laihduttaminen ja painonhallinta on suositeltavaa. Kuitupitoisia aterioita kannattaa nauttia muutaman tunnin välein. Liika sokeri pitää jättää pois ja vettä on nautittava runsaasti, 2-3 litraa päivässä.

 

Liikuntavinkit

Kerrytä hyötyliikuntaa yksinkertaisin konstein. Hissin sijaan portaat. Kävele tai pyöräile töihin ja kotiin. Lounastauolla tee pikku kävely tai konttorijumppa. Tupakkatauon sijaan lyhyt kunto- tai venyttelytreeni. Kuntosaleista saat liikunnan iloa pari kertaa viikossa. Liikunta vilkastuttaa verenkiertoa, kiinteyttää ihoa ja kasvattaa lihasten kokoa – kaikki tekijöitä, jotka vähentävät selluliittia.

 

Lääkkeelliset rohdot

Näitä ei juuri ole. Kosmeettisia voiteita markkinoidaan: Q10, C-vitamiini, kofeiini, cucus ja mangostani – esimerkkejä eräiden voiteiden aineosista. Kosteusvoiteen vaikutus perustunee kuitenkin lähinnä vain tasoittavaan vaikutukseen: selluliitti-iho näyttää hetkellisesti paremmalta. Tämäkin vaikutus on hyödyllinen, kun tarvitsee hetkellistä helpotusta.

 

Kosmetologiset konstit

Hoitoja on tarjolla kokeiltavaksi lukuisia. Kokeilemalla selviää, onko niistä itselle apua. Vaihtoehtoja ovat alipainehoito, hieronta, radiofrekvenssihoito, ultraäänihoito, lymfaterapia, infrapunavalo ja LPG. Ajatellaan, että hoitojen energia kiihdyttäisi rasva-aineenvaihduntaa. Kosmetologisten laitehoitojen ongelma on niistä lähtevä alhainen energiamäärä.

 

Lääketieteen keinot

Mikäli kotikonstit tai kevyemmät hoidot eivät riitä itsepintaiseen selluliittiin, ja haluaa myös rasvan määrän vähenevän, on tarjolla tehokkaita laitehoitoja. Paras ja tasaisin tulos saataneen erikoislaserilla. Laserhoito (TightSculptTM) annetaan ihon päältä: lämpövaikutus tuhoaa rasvasoluja ja poistaa rasvaa, hävittää appelsiini-ihoa muodostavaa rasvakudoksen sidekudosta ja kiristää ihon. Kryohoidossa kylmä tuhoaa rasvasoluja, ongelmana voi olla, ettei kaikkia alueita pystytä hoitamaan tasaisesti. Radiofrekvenssihoidolla voidaan hiukan vähentää rasvan määrää ja kiristää myös ihoa.

 

Lopuksi

Hoitomuotojen yhdistelmät ovat tehokkain ja pysyvin tapa taistella selluliittia vastaan. Mikäli selluliittia ja rasvaa on kertynyt kiusaksi asti, aloita taistelu tehokkaalla laitehoidolla ja jatka tuloksen ylläpitoa ja uusimisen estoa kotikonsteilla. Terveellinen ruokavalio, riittävä liikunta, tupakoimattomuus ja omahoidot yhdistettynä laitehoitoihin tuottavat pitkäkestoisia tuloksia.